Tolken proberen hun werk zo goed mogelijk uit te voeren. Ze zijn daarvoor speciaal opgeleid en hebben een beroepscode waar ze zich aan moeten houden. Toch kan het gebeuren dat u ontevreden bent over het verloop van een tolkopdracht. Dit kan liggen aan alle personen die bij de opdracht zijn betrokken of aan omstandigheden.
Bij de klachtencommissie kunt u een klacht indienen als u vindt dat:
– de tolk zich niet aan de beroepscode heeft gehouden;
– de inhoudelijke kwaliteit van het getolkte onvoldoende was;
– de tolk zich onprofessioneel gedragen heeft voor, tijdens of na de tolkopdracht.
Als u er niet zeker van bent of uw klacht past in één van deze drie categorieën, dan kunt u via het contactformulier contact opnemen met het secretariaat van de klachtencommissie.
Let op: klachten over de toekenning van tolkuren worden niet door de klachtencommissie in behandeling genomen. Hiervoor verwijzen we u naar Tolkcontact of het UWV. Als u twijfelt of u uw klacht in kunt dienen bij de klachtencommissie, kunt u altijd contact opnemen met het secretariaat via het contactformulier dat u vindt bij ‘Contact‘.